ENIGMA
La memoria es un mensaje continuo que anida en lo más hondo de nosotros y que los sentidos se encargan de cifrar, como un enigma que se cierra sobre sí mismo: por mucho que el lenguaje trate de decodificar esas emociones ocultas, tan sólo la llave de los propios sentidos puede devolver su significado original, que, aún así, nunca más será idéntico, porque el tiempo roe y roe en esa caja fuerte en la que atesoramos los recuerdos, y, como se suele decir, el paisaje puede ser el mismo, pero cambia nuestra mirada. Claro que rememorar no tiene porque ser una actividad menos intensa que aquello que la motivó, y con una pizca de fantasía se puede superar.
De esta forma, los que gustamos de revivir saudades, procuramos tener la máquina de la memoria bien engrasada, porque recordar es como mantener una segunda existencia, paralela pero divergente del día a día, en la que nuestros recuerdos escriben al dictado cada hoja de la contabilidad de un tiempo eterno. "Recordar es volver a vivir", nos dice Maruxa Fernández, a través de un túnel de treinta años por el que llegamos a un pueblo acastillado, en un otoño de su vida, en el fondo de ese remolino que nos marea con sus vueltas, para descubrir al final que nos volvió a dejar en el mismo sitio.
En los relámpagos brillantes, como dijo en aquel lejano 1974 José Trapero Pardo, que son los textos de “Lembranzas e Pantasías”, aquella mujer cifraba su propio mensaje continuo en palabras bellas y melancólicas, y sólo con la ayuda de los sentidos podemos adentrarnos en el enigma fascinante que constituye el corazón de las personas. La música de Beethoven, Schubert y Brahms nos devuelven a aquellos otoños crepusculares, como también lo hace el acordeón enmudecido del ambulante Bernabé, con un calendario de citas de santos en el bolsillo, y el morse de las campanas de las clarisas. Olemos el aroma de la hierba verde y podemos imaginarnos el chocolate humeante de las meriendas al cariño de la luz amarilla de una galería. Y como los sentidos no llegan, echamos mano de la imaginación, para escribir nosotros mismos las palabras que faltan en las hojas blancas que se llenan de frases de amor y temblar con la angustia de la muerte en los ojos de la perra Perla y el vacío de la jaula que nos deja fríos por la muerte de un pájaro minúsculo. ¿Desciframos el enigma? Quizás no, pero no es infrecuente que el remolino nos arrastre a paisajes inexplorados en los que nos encontramos; la idea de un paraíso bien puede ser la de Maruxa: un árbol, un niño y una fuente, haciendo verdad lo que nos mantiene: "recordar y soñar es vivir".
A memoria é unha mensaxe continua que aniña no máis fondo de nós mesmos e que os sentidos se encargan de cifrar, como un enigma que se pecha sobre si: por moito que a linguaxe trate de decodificar esas emocións ocultas, tan só a chave dos propios sentidos poden devolver o seu significado orixinal, que, aínda así, nunca máis será idéntico, porque o tempo roe e roe nesa caixa forte onde atesouramos as lembranzas, e, como se adoita dicir, a paisaxe pode ser a mesma, pero a nosa ollada cambia. Claro que rememorar non ten porque ser unha actividade menos intensa que aquelo que a motivou, e cun chisco de fantasía pode superala.
Deste xeito, os que gustamos de revivir saudades, procuramos ter a máquina da memoria ben engraxada, porque lembrar é como manter unha segunda existencia, paralela pero diverxente do día a día, na que as nosas lembranzas escriben ó dictado cada folla da contabilidade dun tempo eterno. "Lembrar é volver a vivir", dinos Maruxa Fernández Fernández, a través dun túnel de trinta anos polo que chegamos a unha vila acastelada, nun outono da súa vida, no fondo dese remuíño que nos marea coas súas voltas, para descubrir ó final que nos volveu pousar no mesmo sitio.
Nos lóstregos brillantes, como dixo naquel lonxano 1974 José Trapero Pardo, que son os textos de Lembranzas e pantasías, aquela muller cifraba a súa propia mensaxe continua en palabras fermosas e melancólicas, e só coa axuda dos sentidos podemos adentrarnos no enigma fascinante que constitúe o corazón das persoas. A música de Beethoven, Schubert e Brahms nos devolven a aqueles outonos crepusculares, como tamén o fai o acordeón enmudecido do ambulante Bernabé, cun calendario de citas de santos no peto, e o morse das campás das clarisas. Ulimos o arrecendo da herba verde e podemos imaxinarnos o do chocolate fumegante das merendas ó agarimo da luz amarela dunha galería. E como os sentidos non chegan, botamos man da imaxinación, para escribir nós mesmos as palabras que faltan nas follas brancas que se enchen de frases de amor e tremer coa anguria da morte nos ollos da cadela Perla e o baleiro da gaiola que nos deixa fríos pola morte dun minúsculo paxaro. ¿Desciframos o enigma? Quizais non, pero non é infrecuente que o remuíño nos arrastre a paisaxes inexploradas nas que nos atopamos; a idea dun paraíso ben pode ser a de Maruxa: unha árbore, un neno e unha fonte, facendo verdade o que nos mantén: "lembrar e soñar é vivir".
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